EKONOMIKA / Spotřebitel

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
13.11.2017

Jak správně reklamovat telekomunikační služby a jejich vyúčtování

Vypadává vám často internet, nefunguje telefon nebo vám nesedí vyúčtování telekomunikačních služeb? To všechno můžete u svého operátora reklamovat. Postupy pro reklamaci se ve světě telekomunikací v mnoha ohledech liší od těch, co známe v případě běžného spotřebního zboží. Jak má tedy reklamace služeb či vyúčtování u operátora vypadat?

V první řadě je potřeba rozlišovat, co je a co není služba elektronických komunikací. Ta podle zákona spočívá v přenosu signálů po sítích elektronických komunikací. „To znamená, že operátor je zodpovědný pouze za to, že se ze svého čísla dovoláte, kam potřebujete, že můžete surfovat po internetu či sledovat televizi a že kvalita přenosu bude odpovídat smluvnímu ujednání,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Naproti tomu pokud si koupíte elektronickou jízdenku na tramvaj, není to operátor, kdo vám službu poskytuje, a proto u něj v případě problémů nelze uplatnit reklamaci. Stejně tomu bude při nefunkčnosti stažených aplikací nebo při sjednání úvěru prostřednictvím textové zprávy. Ani pronájem modemu není službou elektronických komunikací a jeho reklamace se bude řídit jinými pravidly.

Reklamovat můžete buď samotnou službu, nebo její vyúčtování. „Podání reklamace operátorovi musíte stihnout v zákonné lhůtě, která činí dva měsíce od doručení reklamovaného vyúčtování nebo od vadného poskytnutí služby. Operátor má pak jeden měsíc na to, aby reklamaci vyřídil. Jde-li ale například o roaming a operátor musí vyúčtování projednat se zahraničním provozovatelem, pak se lhůta pro vyřízení reklamace prodlužuje ještě o jeden měsíc,“ upřesňuje Lukáš Zelený. Reklamaci posílejte vždy doporučeným dopisem s dodejkou, ve kterém popíšete, co přesně operátorovi vytýkáte a jaké žádáte řešení.

V případě reklamace vadně poskytnuté služby můžete žádat odstranění závady a přiměřenou slevu z ceny. Operátor vám už ale není povinen nahradit škodu vzniklou tím, že jste nemohli telefon či internet používat. Potřebujete-li internetové připojení k podnikání, myslete vždy na záložní řešení – náhrady ušlého zisku za výpadky internetu se totiž nedočkáte. „Pamatujte také, že uplatnění reklamace nesprávného vyúčtování vás nezbavuje povinnosti za služby zaplatit. Případný rozdíl v ceně vám operátor vrátí do měsíce od vyřízení reklamace,“ dodává Zelený.

Nejste-li spokojeni s rozhodnutím o reklamaci, můžete do jednoho měsíce od doručení rozhodnutí podat námitku Českému telekomunikačnímu úřadu. Za zahájení správního řízení se platí poplatek ve výši 100 korun a je-li to opodstatněné, může úřad rozhodnout, že nemusíte hradit nesprávné vyúčtování, dokud sám ve věci nerozhodne. Neúspěch ve správním řízení se dá řešit podáním rozkladu (tedy v podstatě odvoláním se proti rozhodnutí) a poté ještě žalobou u soudu. „Pokud ale u Českého telekomunikačního úřadu nepochodíte, může vám být uložena povinnost nahradit druhé straně, tedy operátorovi, náklady řízení,“ upozorňuje Zelený na rizika spojená s podáním námitky.

Autor / zdroj: Vanda Jarošová

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Elektromobily lze nově rychlodobít také u teplického Kauflandu

Nejnovější lokalitou řetězce Kaufland, kde lze nalézt rychlé dobíjení pro elektromobily, jsou Teplice. Kaufland ve spolupráci s ČEZ i tady nabízí záka

Post

Teplice opět vyhrály, tentokrát to odnesl Zlín

Parádní závěr podzimu Teplice v sobotu odpoledne vyšperkovaly výhrou nad šestým Zlínem. O tři body se svými góly zasloužili Moulis a Hora.

Post

Děti z Dětského domova v Duchcově zvou zákazníky do svého adventního Obchůdku

Děti z Dětského domova v Duchcově se zapojily do celorepublikového charitativního projektu Obchůdky s Albertem. Cílem akce je pomoci připravit děti na

PARTNEŘI

garaze.fabrego.cz Maminčino koření www.beautyexpo.cz www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu

REKLAMA